Enigma [Review Novel]

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Seperti yang aku dah janjikan, aku nak berkongsi sebuah novel yang baru je aku habiskan iaitu
Enigma karya Nasron Sira Rahim.

First of all, aku nak kemuka kan makna enigma dulu.
Enigma by Google, meant a person or thing that is mysterious, puzzling or difficult to understand.
The second meaning of enigma is a riddle or paradox.

Di dalam bahasa ibunda kita, enigma bermakna seseorang atau sesuatu perkara yang misteri, ataupun susah untuk difahami.
Makna keduanya ialah sesuatu teka-teki.
.
Macam yang aku kata, novel ini membuatkan aku berfikir, bukan sekadar terhanyut dengan perasaan seperti membaca novel cinta. Am I right?

" Masa seperti berhenti, seolah-olahnya semua hidupan rimba takut untuk bersuara, jika bersuara mungkin mereka akan mati!"

Kalau dari cover Enigma, ia berlatar belakang kan hutan, so, korang mesti faham, hampir 80% dari penceritaan novel ini berkaitan dengan hutan yang mempunyai misteri.

"Setiap kita ada rahsia silam tersendiri"

Pembunuhan seorang demi seorang peserta ekspedisi yang membingungkan.
thats why we called as Thriller.  

Ceritanya sangat menarik sampai aku rasa tak nak berhenti untuk baca novel ni.
Rasa nak teruskan sampai habis.
Dan semestinya, pengakhiran novel ini akan memeranjat kan korang.

if korang peminat novel sebegini, aku rasa ini adalah salah satu novel yang korang mesti baca.

sekian, terima kasih.