Cara Rawat Anak Terluka

Assalamualaikum dan salam sejahtera

aku bukannya nak mengajar ibu bapa macam mana nak menjaga anak-anak, aku cuma boleh share je
sebabnya aku ni bukan lah seorang parent, apatah lagi reti menjaga anak


ini untuk terluka sedikit je, okay...
supaya anak korang tak menangis
korang pun tahu kan, bila terluka berdenyut, apatah lagi kalau kena air..orang dewasa pun boleh meraung,
betul, aku tak tipu, ini kan pulak kanak-kanak

Cara-caranya:
1 - Jangan gabra
2 - Celup tempat terluka dalam ketul ais, contohnya jari, korang celupkan jari anak ke dalam bekas ais
3 - Waktu tu, korang sediakan kapas, salotape dan minyak gamat
4 - Letak minyak gamat ke atas kapas, dan balut luka anak ngan salotape.
jangan terlalu ketat.
5 - lepas beberapa ketika, korang dah boleh buka balutan tu
6 - dan anak- anak pun gembira

mesti ramai yang nak bertanya:

kenapa kena guna ais?
sebab ais akan memberhentikan pendarahan buat seketika
selain tu, bila kita letak ais kat tangan kita apa jadi, kita akan rasa kebas kan?
so, itu lah reason nya, anak korang tak kan rasa sakit.

kenapa guna minyak gamat?
minyak gamat ni banyak kegunaan nya. seingat aku boleh tutup luka.
so, bila guna minyak gamat, dalam beberapa ketika, pengaliran darah pada luka akan berhenti

so, apa lagi cuba la if anak korang tercedera
korang pun boleh cuba

sekian terima kasih.