Jangan Nak Memandai...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

apa maksudnya tajuk diatas ya ?

sebenarnya aku nak ulas dan bagi pendapat aku mengenai trend masa sekarang yang suka sangat menafsirkan maksud mana-mana hadis sesuka hati

baru pagi tadi aku dengar di corong radio
aku tak tau nama ustazahnya, tapi pesannya, supaya jangan menafsir sesuatu hadis dengan sesuka hati
katanya lagi bahasa Arab tidak suka guna kan sesuatu perkataan yang tak elok

sebagai contoh
dalam bahasa Arab terjemahan untuk kiasan yang diberi adalah tangan wanita itu sungguh lembut.
so pada pandangan korang apa maksudnya.
sebagai orang melayu aku straight to the point aku akan kata "pemalas nya perempuan tu"
tapi korang tau tak maksudnya apa
ustazah tu mengatakan bahawa maksud sebenarnya adalah wanita itu berada dalam kemewahan sebab tu tangannya lembut, sebabnya kerja2 bibik yang buat kan,

ha, amacam sentap tak
sebab tu orang kata Bahasa Arab ialah bahasa yang Indah

so, mana2 pihak tang berkenaan, jangan nak pandai2 nak tafsirkan mana2 ayat tanpa belajar dulu

sekian sahaja,

adios amigos