Anak yang Pemalas

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Agak negatif sikit lah tajuk aku hari ni. Ada aku kisah? Haha

Okaylah berbalik pada tajuk kat atas ni, korang pernah jumpa tak manusia pemalas? Confirm pernah kan, eleh semua orang kata pernah jumpa manusia pemalas, entah-entah diri sendiri pemalas tak sedar. Termasuk lah aku *rolling eyes*

Korang tau tak permulaan pertama anak pemalas ni adalah dari didikan mak bapa dia? Cuba kau tengok manusia pemalas ni macam mana, korang tanya dia , dia start buat kerja rumah sendiri start umur berapa? Silap-silap tak pernah buat kerja rumah, dengan alasan mak bapa tak bagi buat, ajet anak orang kaya ada maid.

Actually bebelan aku hari ni bukan untuk anak, tapi untuk mak bapa yang ada anak, sudah-sudahlah korang manja kan anak tu, terutamanya anak lelaki. Manja over sangat lah, ajar lah anak tu masuk dapur sama tak kira lelaki ke perempuan, disebabkan korang lah anak jadi pemalas, semua nak kena suap. Haish geram aku.

 Aku start 11 tahun dah kena gosok baju sendiri, basuh baju sendiri, kalau malas rasakan baju bau kepam la ke sekolah. Budak zaman sekarang sampai ke SPM mak dok gosok baju sendiri lagi, alasan nak SPM. Tepuk dahi aku la, jimbet.

Mestilah korang akan cakap, eh, "apasal kau nak kisah anak aku kan?"

Untuk pengetahuan mak bapak yang manjakan anak ni, anak kau tu bukan akan hidup selamanya di bawah ketiak kau tu, anak kau akan kembali berbakti kepada masyarakat tak kira kerja apa pun, dari bawah ke level atas, so mak bapak yang over manjakan anak ni akan/bakal menyusahkan orang ramai. Kalau anak kau sedar dari awal takpe, alhamdulillah, kalau yang tak sedar-sedar tu?

Tambahan pulak, anak kau tu kalau berjodoh di dunia, mana tau jodoh dengan anak aku, memikirkan ni pun dah buat aku geram, kalau anak aku lelaki, anak perempuan kau pemalas, tak nak kerja takpe, masalahnya rumah nak kena lelaki kemas, kau menonton drama je kerja, apa fungsi hidup kau?
Kalau anak aku perempuan pulak, macam mana kalau dapat lelaki pemalas nak kerja, mandi malas, kesian tau.

Memang emosi pun, sebab banyak dah berita dan yang aku dengar in real life, isteri yang kerja dan buat kerja rumah, suami pemalas, bagi alasan sakit itu la ini la. Puihhh. 

Penat kan., untuk yang mengalami dugaan disebabkan manusia pemalas ni, aku doakan korang diberikan Allah kesabaran atas dugaan ini. InshaAllah, Allah ada tetapkan hadiah untuk korang, cuma korang kena bersabar. 

Adios, malas dah bebel, rasa mcam ni bebel paling panjang.

Gerammmm.....